Sanna Hautala

Sanna Hautala

20.3.2024

Remod uuden työntekijän silmin

Keskustelimme uuden työntekijän tunnelmista erään uuden osaajamme, Tuomas Siltalan kanssa ensimmäisen kerran jo marraskuussa, vain reilu kuukausi hänen aloitettuaan Remodilla. Kuherruskuukausivaiheessa kuten Tuomas itse asian ilmaisi. Puolen vuoden rajapyykin lähestyessä aiheen pariin oli hyvä palata.

Remodin kasvu on vaatinut monenlaisten uusien, osaavien tekijöiden etsimistä tiimiä vahvistamaan. Arvostamme kaikki työyhteisömme ilmapiiriä ja me-henkeä, ja uusien työkaverien solahtaminen sujuvasti yhdeksi Meistä on oleellista myös yhteisöllisyyden säilymiselle. Työhyvinvointikyselyissäkin vuodesta toiseen kiitettyä porukkaa ja yhteen hiileen puhaltamista ei kannata erehtyä pitämään itsestäänselvyytenä. Mitä enemmän kasvamme, sitä enemmän aidon Remodin säilyttäminen vaatii myös tietoisia valintoja ja työtä.

Tuomaksen työhistoria on Remodia paljon isommista taloista, joista on kertynyt kokemusta niin IT-managerin kuin esihenkilön vastuista. Tekeminen ei lopu töiden ulkopuolellakaan, kun taustalla pyörii omien harrastusten lisäksi vastuutehtäviä lasten urheiluharrastuksissa. Punaisena lankana pysyy vastuun ja kiireen lisäksi ihmisläheisyys. Tuomas toteaa olevansa myös hyvä ihmistuntija.

Mikä siis sai vaihtamaan korporaation ja puvun nuorekkaaseen palveluntarjoajaan, huppariin ja villasukkiin ja tehtävät, kuten Tuomas itse sanoo, "toiselle puolelle pöytää"?

Remod oli aiemman työpaikan kautta entuudestaan tuttu toimija, joka asiakkaan perspektiivistä katsottuna erottui edukseen. Positiivinen vaikutelma ei jäänyt pelkästään tiukkaan asiantuntemukseen, sen seurana kulkivat joustavuus, nopeus ja ystävällisyys. Asiat sujuivat, näiden tyyppien kanssa oli sekä tehokasta että kivaa hoitaa niin suunnitellut hommat kuin eteen tulleet ongelmat!

Kun työpaikan vaihto tuli ajankohtaiseksi, Remod oli mielessä paikkana, jossa olisi tarjolla mielenkiintoista ja monipuolista tekemistä. Pitkän IT-päällikön tehtävien pyörityksen jälkeen mahdollisuus vaihtaa toimittajan puolelle kiehtoi. Arvomaailmakin tuntui yhtenevältä. Remodin puolella taas oli helppoa nähdä, kuinka paljon annettavaa oli Tuomaksen yhdistelmällä kovaa osaamista ja pehmeitä taitoja.

Kodinomaisen toimiston välitön tunnelma teki siirtymästä helpon, ja tekemistä riitti alusta asti. Työtehtävät vaihtuivat oman tiimin ja muutaman toimittajan edustajan kanssa toimimisesta asiakasrajapintaan, myyntineuvotteluihin ja projektinohjaukseen. Asiakaspuolen kokemus auttoi pääsemään nopeasti tekemiseen kiinni, kun perusdynamiikka oli tuttua, ja tehtävien kirjo täydentyi luontevasti esihenkilötyöllä. Käytännön tasolla muuttui moni muukin asia kuin tehtävät ja vaateparsi. Asiakasprojekteissa toimiminen siirsi näkökulmaa ylätasolta toiminnan kannalta kriittisiin yksityiskohtiin. Nyt voi myös olla itse mukana aikanaan asiakasperspektiivissä vaikutuksen tehneissä asioissa, niin päivittäisen tekemisen sulavuuden varmistamisessa kuin vaikkapa työn puitteissa tapahtuvan kyberturvallisuusharjoituksen hektisyydessä.

Moni muutos oli odotettu, mutta yllätyksiäkin mahtui matkan varrelle. Aamuvirkku Tuomas muunmuassa huomasi varsin monen kollegan olevan yllättävän aamu-uninen! Tämä ei ole estänyt asioiden hoitamista, sovitut ajat pitävät ja mahdollisuuksien mukaan ne sovitaan niin että ketään ei harmita. Remod työyhteisönä on tietoisesti rakennettu niin, että monenlaisille ihmisille ja tarpeille on tilaa, eikä ketään haluta häiritä tarpeettomilla raja-aidoilla. Myös nuorekkaana näyttäytyvän organisaation työntekijöiden kirjaimellinen nuoruus yllätti: kun aiemmin oli mennyt uusiin työpaikkoihin paitsi tuoreimpana, myös nuorimpana, oli Tuomas meillä aloittaessaan sekä Remodin uusin että vanhin työntekijä. Henkilöstöedutkin saavat kiitosta. Työntekijöistä pidetään huolta muutenkin kuin paperilla.

Remodin työyhteisö tuntuu heti tulokkaan näkökulmasta katsottunakin monella tapaa kaveriporukalta, jossa ihmisten erilaisuus on rikkaus. Vaikka eri vastuualueita on toki jaettu tarpeen mukaan, se ei ole luonut siiloutumista tai tarpeetonta hierarkisuutta. Kaveria autetaan ja apua on helppo pyytää, oli kyse töistä tai vapaa-ajasta. Yhteistä tekemistä on myös järjestetty perinteisten pikkujoulujen ja kesäpäivien lisäksi niin lajikokeilujen kuin toimiston lautapeli-iltojen muodossa, ja halukkaat voivat vaikka pitää luovan tauon tai jatkaa visaisen ongelman ympärillä käytyjä keskusteluja saunan lauteilla.

Ja muiden tunnelmia? Me saatiin Remodille pätevä tekijä ja hyvä tyyppi! Kyky samaistua asiakkaan asemaan ja tunnistaa siltä kannalta oleelliset asiat on iso hyöty. Samalla moni talon teknisempi tekijä osaa arvostaa projektinhallinnan, kommunikaatiotaitojen ja sosiaalisuuden yhdistelmää asiakkaiden kanssa toimittaessa. Tuomasta on luonnehdittu empaattiseksi, helposti lähestyttäväksi, avuliaaksi ja samalla jämptiksi, hänessä näkyy esihenkilötyössä tarvittava halu sekä varmistaa asioiden sujuminen että pitää porukan hyvinvoinnista huolta.

Alkuvaiheen juttutuokiossa Tuomas tiivisti kuherruskuukausitunnelmat napakasti: "Huipputalo täynnä huippuosaajia, täällä on kiva tehdä töitä!" Vieläkö fiilis on sama? "Ehdottomasti."

Tuomas rannalla