Näkemyksiä

Remod - tietohallintopalvelut ydinliiketoiminnan tukena

Kirjoittanut Jon Ekberg | 01.02.2023

Remod - ihmisläheistä tietohallintoa

Meillä Remodilla on intohimona osaaminen, ja haluamme sen näkyvän asiakkaillemme. Työntekijämme ovat alan rautaisia ammattilaisia ja asiantuntijoita, jotka sparraavat toistensa osaamista ja vaihtavat kahvikupin äärellä alan tuoreimmat uutiset, jotta asiakkaiden tietohallintopulla olisi tuoretta ja hyvin kohonnutta. Asiakkaille on omat kontaktihenkilöt, jotka ottavat koppia asiakkaan tarpeista tuhlaamatta aikaa pallon siirtelyyn edestakaisin.

Asiakkuus alkaa katsauksesta asiakkaan tarpeiden ja järjestelmien todelliseen tilanteeseen. Tämän pohjalta luomme yhteisen näkemyksen tarvittavista toimista ja tarjoamme asiantuntemustamme tehtävien priorisointiin. Palvelun tuottamisessa tavoitteemme on tarjota asiakkaalle välineet ja ympäristöt, jotka mahdollistavat keskittymisen yrityksen kannalta oleelliseen työhön.

Entäpä jatko? Tietohallinnon arjen pyörittämisen, tarvittavien muutosten suunnittelun ja yhteisen näkyvyyden työkaluna meillä on vuosikello, jonka avulla selkiytetään pitkän tähtäimen suuremmat linjat ja lyhyen tähtäimen tehtävät. Kaikki asiakkaan järjestelmistä luomamme dokumentaatio on asiakkaan käytössä, ja asiakkuuden mahdollisesti päättyessä se myös jää asiakkaalle. Meillä on oman alamme osaaminen ja toimivat prosessit, mutta asiakkaan alan ja organisaation sisäistä näkemystä se ei korvaa, siksi kommunikaatio on korvaamattoman tärkeää. Me olemme täällä asiakkaita varten, ja tarvitsemme asiakkaan apua ja yhteistyötä hoitaaksemme tonttimme sillä erinomaisuudella, jota haluamme tarjota.

Säästääkö itse tekemällä?

Varsinkin pienemmät yritykset ovat tyypillisesti järjestäneet tietohallintonsa sisäisesti. Usein tämä on toimiva ja varsin joustava ratkaisu, mutta erityisesti yrityksen kasvaessa siihen alkaa liittyä yhä enemmän haasteita ja riskejä.

Oman toimen ohessa tekeminen vie aikaa ja henkisiä resursseja varsinaiselta tehtävältä, ja samalla IT-puolen hoivaaminen voi varsin ymmärrettävästi valua prioriteettilistalla alaspäin. Keskeytysten tuhoisuus ajankäytölle on yleisesti tunnettu ongelma! Riskiksi muodostuu sekin, jos vastuualueita ei selkeästi määritellä ja noudateta. Näkyvyys käytettyjen tuotteiden elinkaareen katoaa ilman aktiivista seurantaa. Jos ongelma tai ongelmaa ehkäisevä ennakointi ei kuulu kenenkään varsinaiseen tehtäväkenttään, se jää helposti huomaamatta ja hoitamatta ja tulee pahimmillaan esille vasta realisoiduttuaan kriittiselle tasolle. Teknisen velan kertyminen on väistämätöntä, mutta tuntemattomana ja hallitsemattomana sen aiheuttamat riskit ja ongelmat moninkertaistuvat.

Asiantuntijatehtävissä toimiminen vaatii aktiivista alan seuraamista ja omien tietojen pitämistä ajan tasalla. Tämä pätee myös tietohallintoon, jonka osa-alueet voivat elää hyvinkin nopeatempoisesti. Laitteet, ohjelmistot, tietoliikennejärjestelyt, päivitykset ja lisenssit sekä tietoturvan huomioiminen tämän kaiken osana on laaja kenttä seurattavaksi jo itsessään. Jos hoidettavana ja seurattavana on yrityksen liiketoiminnan varsinainen ala, jonka lisukkeena tarjoillaan tietohallinto, voi tehokaskin tekijä olla helisemässä.

Usein tietohallinnon vaativuuden kasvu tapahtuu vaivihkaa. Tällöin osaamisen ja resurssien riittävyyttä on vaikeaa arvioida sisältäpäin. Ulkopuolista apua on saatavissa myös tähän. Esimerkiksi Remodin suorittaman projektiluontoisen tietoturvakartoituksen voi hyödyntää luomaan tilannekuvaa ja toimimaan välineenä päätöksenteossa tietohallintotoimintojen ulkoistamisesta.

Toimivan tietohallinnon resepti

Kuten kaikkia reseptejä, myös tietohallinnon reseptiä voi ja pitääkin muokata sopivankokoiseksi ja sopivansisältöiseksi. Rusinoita ei kannata lisätä pullaan, jos kahville kutsuttu vieras on niille allerginen. Entäpä tietohallinto? Se on alasta riippumatta minkä tahansa yrityksen jokapäiväistä leipää, vaikka tarpeet, mitoitus ja sisältö vaihtelevat. Yhtä ainoaa oikeaa tapaa ei ole, todellinen auktoriteetti on tuloksissa ja tyytyväisyydessä.

Parhaimmillaan sujuva tietohallintojärjestely tukee yrityksen ydinliiketoimintaa ja turvaa sen jatkuvuuden tulematta päivittäisen toiminnan tielle. Dynaaminen tasapaino tietoturvan ja tarvittujen resurssien käytettävyyden toimii parhaimmillaan huomaamattomasti taustalla ja asettuu osaksi rutiineja. Kun kyseessä on jatkuva ja kehittyvä prosessi, ei ole olemassa valmista tilaa, jossa hanskat voi pudottaa. Koneiston yhtenä rattaana toimiva tietohallinto on paitsi osa yrityksen varallisuutta, myös näkyvyyttä ja ennustettavuutta tarjoava kanava johdon työkaluksi. Yrityksen henkilöstö läpi koko organisaation voi luottaa siihen, että jokainen voi keskittyä tehtäviinsä. Tietohallinnon näkökulmasta he ovat loppukäyttäjiä, joiden tyytyväisyys on tärkeä onnistumisen mittari. Kommunikaatiokanavat ovat auki molempiin suuntiin, ja oikea tieto kulkee oikeaan paikkaan viivytyksettä.

Jos kaipaat ihmislähtöistä ja tehokasta tietohallintoa, ota yhteyttä info@remod.fi niin mietitään sinulle sopiva resepti!